Ákos – 2084

Ákos vitán felül állva az egyik legmeghatározóbb figura a magyar popzenében, ezért róla írni hálátlan feladat és kétélű fegyver, hiszen még egy választékosan megfogalmazott építő jellegű kritikával is a megtestesült Szindbád (vagy Indián, Katona, esetleg Ikon) rajongói törzsgárdájául szolgáló unatkozó háziasszonyok és hipster fiúk ezreit haragíthatja magára az ember.

Viszont habitusából kifolyólag megkerülhetetlen és ezért muszáj írni róla. Az új lemez viszont értelmezhetetlen némi Ákos történelem, és az ezzel kapcsolatos jelenség vizsgálata nélkül.

Mondhatjuk úgy, hogy együtt nőttem fel Ákossal, felső tagozatos koromban – egészen a nagy Guns ’N Roses időszak bekövetkeztéig – a korszellemnek megfelelően én is nagy Bonanza Banzai rajongó voltam. Ezt egyébként ma sem tartom cikinek, szemben például a rövid ideig tartó Ossian imádatommal, hiszen akkoriban Ákos és társai egy korszak hangulatát kapták el, ösztönösen, de zseniálisan. A Bonanza zenéje és a dalszövegek méltó módon képviselték a politikai átmenet következtében szabad, de légüres térbe kerülő fiatalok mondanivalóját.

Ákos szólókarrierjének az eleje is érdekes volt, hiszen a zenekari létből az önálló előadóvá váló művész útkeresése során születtek meg olyan slágerek, mint az Indiátánc, az Ilyenek voltunk, vagy a Hello, amelyek mára a magyar könnyűzene klasszikusaivá váltak.

Az útkeresés azonban befejeződött, és egy idő után számomra már csak produkciós szempontból voltak érdekesek Ákos rendszeresen megjelenő kiadványai és élő show-i. Aprólékosan, részletgazdagon építette fel minden egyes megjelenését, a borítófotótól kezdve a masteringen át a színpadi fények beállításáig a pénz uralta profizmus sütött mindenhonnan. Ezt kialakítani és működtetni hazai viszonylatban mindenképpen érdekes és egyedülálló, mindössze annyi problémám lett vele egy idő után, hogy a külcsín mellett épp a zene lényege, a spontaneitás és a lélek veszett ki az egészből.

A vízválasztó ebben a folyamatban az Andante volt: Ákos hírnevéhez mérten a saját slágereket újrahasznosító vállalkozás a maga nemében igényes, monumentális és beleköthetetlen volt, viszont egyértelmű jelzés volt a művész elfáradásának, a szmokingos image pedig azt mutatta – számomra -, hogy az időközben felnőtt rajongótáborhoz már ideje lesz az énekesnek is felnőni, és komolyan kell venni magunkat. A lemez 2003-as megjelenése után évekig ment az önünneplés (Ákos 40, 40+, satöbbi) meg a Bonanza riszájkling, persze a magyar nosztalgikus nép, szereti az ilyesmit, úgyhogy Ákos az üresjáratok pufogtatásával is a hazai szórakoztatóipar állócsillaga maradhatott.

A baj igazából velem volt, hiszen ebben a több évig tartó időszakban a maradék érdeklődésemet is elveszítettem Ákos iránt, elkönyveltem magamban, hogy ő egy zenész álcájába bújt tudatos piackutatásra építő üzletember, és mint ilyen pont megfelel a magyar popzene csúcsára. Zenéje és művészete épp a nagybetűs Zenét és Művészetet mellőzi, viszont roppant tudatosan mindig azt adja a rajongóknak, amit azok szeretnének. Kissé hatásvadász, kissé intellektuális (-nak tűnő), kissé titokzatos…

A helyzeten nem javított sokat a Katona Imája című lemez sem, és mikor az ország összes boldogtalan nője és férfija összeszorult szívvel hallgatta az Érintő című gail-t, nekem már csak annyi utánérzésem volt az egésszel kapcsolatban, hogy a társadalom nagytöbbségéhez hasonlóan biztos a dal szerzőjének is komoly gondjai lehetnek a házasságával.

Kovács Ákos a saját meglátása szerint is karakteres, de ugyanakkor egysíkú dalszerző, ezért roppant érdekes információnak tűnt, hogy a 2084 című lemez munkálataikor a produkciót a zenei érdektelenségtől sokszor megmentő muzsikusok kikerülnek a kötelékből, és egyedül rakja majd össze új szintipop lemezét a stúdió sötétjében. Nos, akkor kezdtem félelemmel kevert kíváncsisággal várni a végeredményt.

És így egy hosszas kitérő után el is jutottunk a tárgyig, ami a 2084 címet viseli:

kiadványhoz kapcsolódó borító- és sajtófotó pakk tanulmányozásakor az lett volna az első kérdésem az illetékesek felé, hogy mit keres a Tom Cruise-nak álcázott Ákos a Mad Max díszletei között, de a mindig különböző szerepekbe búvó művész ezzel biztos mély mondanivalót akart kifejezni, amit az én egyszerű, garázsrockhoz szokott agyam nem tud befogadni, úgyhogy hagyjuk is ezt ennyiben…

A zene valóban szintipop, és valóban a ’80-as évekből merít – bár kulturált európai ember letagadná a popzene ezen korszakát. Ákos ék azonban azok közé tartoztak akik ennek a műfajnak az igényesebb kisebbségét képviselték és nincs ez másképp most sem.

Persze nem 1984 van, hanem 2012, ezért némi innováció nem ártott. Így Ákos, aki a nyár folyamán még a VOLT Fesztivál backstage-ben a kamera és a harminc fölötti felelős szülővé vált rajongók kedvéért eljátszotta az értetlen és felháborodott apukát Skrillex fellépése és a dubstep jelenség kapcsán, azért jó adag kortárs elektronikával fűszerezte a saját gyökereit felelevenítő lemezt. Külön beszélnünk kell a Tipikus Stereo című számról, ami nekem valahogy az elektronikus szcéna egyik legnagyobb közelmúltbeli sikerét, a mi Kossuth díjas művészünk által szintén lenézett Stereotipical-t juttatja eszembe… Ettől nekem valahogy kissé hiteltelen az egész, de ha ezeket az apró képzavarokat figyelmen kívül hagyjuk, akkor elmondhatjuk, hogy mindent összevetve zeneileg meglehetősen jó lett a lemez. Kiszámítható, de a maga keretei között akkor is jó. Ha igaz hogy ezt a főhős egyedül hozta össze, akkor gratulálok, ha nem, akkor Lepés Gábor még mindig egy baromi jó hangmérnök. De ha már a párhuzamoknál tartunk, a művész maga önironikusan megénekelte, hogy „Egy kis zaj innen / Egy dallam onnan / Középen meg dobban / Tipikus sztereó” Hát mit piszkálódok én itt akkor?

Ákos hangi adottságait és énektudását tekintve nem egy Pavarotti – tudja is magáról egyébként – de azt az egysíkú éneklést, amit előad azt én a sokadik lemezen már unalmasnak tartom, a rajongói szerint viszont ez is egy védjegy, amit ők nagyon szeretnek. Ehhez én  a magam szerény módján annyit fűznék hozzá, hogy dalolni és verselni nem ugyanaz a két dolog, és a rajongótábort sem kell hülyegyereknek nézni és idegesítően arcba mászóan artikulálni minden egyes szótagot – bár ez a jelenség lehet csak engem idegesít. Engem viszont évek óta, permanensen és egyre nagyobb mértékben. Szerintem a politikusokat meghazudtoló karizma és az ezt meglovagló műszuggesztivitás nem helyettesítheti évtizedekig az igazi énektudást egy szólóelőadónál.

A szövegek szokás szerint pátoszosak, és nagyon meg akarják mondani az élet nagy igazságait, de a műmájerkedés és az önismétlés sokkal inkább jellemző most rá, mint az eredetiség és a mélyenszántó mondanivaló. Természetesen a nagy világmegváltást ideképzelő rajongók biztos belehallják majd azt amit szeretnének. Ennyi rutinnal a háta mögött tud már Ákos olyat írni, mintha, a rajongók pedig szeretnék azt hinni, hogy. Szóval mindenki megkapta a magáét. Végül is van itt csiricsáré bohóckodás, van aktuálpolitikai fricska, van házassági probléma meg arctalan szerelem, mint mindig. Sőt, egy ilyen lemez nem múlhatott el Orwell-i utalás nélkül sem.

Bár az eredeti 1984 a régi Bonanza egyik legjobb, és mindenképp legemblematikusabb dalszövegét tartalmazta, ezzel szemben az ugyanebben a témában fogant Régi jövő szöveg szempontjából az egyik legnagyobb mélyrepülése az anyagnak. Szóval biztos velem van a baj, hogy ez engem már nem köt le.

A dalok – főként néhány refrén – néhol kifejezetten fülbemászóak, rádiós szerkesztők kedvence lesz jó pár szám, mint mindig, de a dalszerkezetek, zenei megoldások – a hangszerelési újítások ellenére – olyannyira kiszámíthatóan és konzekvensen Ákososak, hogy a lemez maximum a feléig hallgatható meg egy szuszra, utána menthetetlenül unalomba fullad, töménnyé és egysíkúvá válik. Ez annak fényében különösen érdekes, hogy maga az előadó kérte rajongóitól az időt a lemez többszöri, alapos meghallgatására.
A 2084 című Ákos lemez során a szerző már megint vissza akart térni a gyökerekhez, ahogyan teszi már lassan egy évtizede, mert ahogy ő mondja „Az ember biztos nem dadog / Ha egy régi dallamot / Újraénekel / Belőle magát idézi fel”. Ez számára egyfajta biztonsági játék, hiszen az ő rajongótáborának a torkán szinte bármit le lehet nyomni. Ákosnak azonban egy évtizedes toporgás után ideje lenne eldöntenie, mit akar: a konzervativizmus és az újítási vágy, a kiszámított popprodukció és a rockandroll szellemiségű önkifejezés nem fér meg egymás mellett. Nem mindegy hogy tinilányoknak, családanyáknak, vagy entellektüel bölcsészhallgatóknak szánjuk azt a lemezt, nem lehet mindig mindent egyszerre.

Egyszer azt olvastam egy internetes hozzászólásban, hogy Ákos igazán érdekes és termékeny korszaka már rég letűnt – és az a helyzet, hogy ez a kommentelő ezzel az egy mondattal elmondott mindent, amit én az Ákos jelenségről és a 2084 című lemezről gondolok.

Kiss UtolsóCsillagharcos Ákos

Az eredeti cikk itt olvasható: www.basszusmagazin.hu

Miről szól az oldal ?
A zenei vetélkedők résztvevőiről megtudhatsz mindent hasznos információt. Visszanézheted a tehetségekről készült online videókat az RTL és a TV2 csatornának köszönhetően. Minden héten kiesik egy kis csillag ahogy közeledünk a döntőhöz. Az X-Faktor már a sokadik szériát indítja el, de ismét mindenki várja az adásokat.... szóval az idei év is az X-Faktor éve lesz. A Megasztárt most a Voice színpada váltja, ahol ismét fiatal tehetségek mutatkoznak be. Most a legújabb durranás a Voice. Alig több mint két éve indult Hollandiából és máris forradalmasította a zenés műsorokat, szerte a világon.

A tehetségkutató műsorokon kívül itt még rengeteg friss zene hírek várnak. Programok, hírek, rendezvények... Ha hétvégenként bulizni szeretnél menni, akkor itt néz körül, mert rengeteg programajánlattal kedveskedünk nektek. És oldalunk most már kibővült a zenei toplistákkal, a zenei magazinokkal és a zene küldő menüponttal is, itt tudod kedvenc zenei videóidat beküldeni. Oldalunk nem támogatja az illegális zeneletöltést ezért ilyen lehetőséget ne is keressetek, viszont hasznos útmutatót találhattok a legális zeneletöltésről itt: Zene letöltés ingyen YouTube



Esemény kereső

2021. június
h K s c p s v
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930